Με ένα τεράστιο πρόστιμο 160 εκατ. δολαρίων, που θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα στην ιστορία των θαλάσσιων ασφαλίσεων, έκλεισε η γνωστή υπόθεση της ανυπολόγιστης οικολογικής καταστροφής που προκάλεσε πριν από 18 χρόνια το δεξαμενόπλοιο «Νήσος Αμοργός» του Γιάννη Αλαφούζου στη λίμνη Μαρακαΐμπο της Βενεζουέλας.Σύμφωνα με την έγκυρη ναυτιλιακή έκδοση TradeWinds, η αποζημίωση των 160 εκατ. δολαρίων την οποία επέβαλαν τα δικαστήρια της Βενεζουέλας είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που αναμενόταν. Μάλιστα, συνυπολογίζοντας και τα 24 εκατ. δολάρια που ήδη έχουν πληρώσει οι ασφαλιστικοί οργανισμοί για την υπόθεση, η συνολική αποζημίωση ανεβαίνει στα 184 εκατ. δολάρια, που όπως αναφέρει το δημοσίευμα, ισοδυναμεί στο εξαιρετικά υψηλό ποσό των 44 δολαρίων για κάθε λίτρο πετρελαίου που χύθηκε στη λίμνη.
Το ατύχημα συνέβη πριν από 18 χρόνια και είναι γνωστό στους ανθρώπους του Πειραιά. Γνωστό διότι µια νύχτα του Φεβρουαρίου του 1997, στο κανάλι της λίμνης Μαρακαΐμπο, στην πετρελαιοπαραγωγό Βενεζουέλα, το κύτος του «Νήσος Αμοργός» ράγισε, µε αποτέλεσμα περί τα 25.000 βαρέλια αργού πετρελαίου να βρεθούν στη θαλάσσια αυτή δίοδο μέσα σε λίγες µόνο ώρες, σε ένα επεισόδιο που έγινε γνωστό ως «Μαύρη Πέμπτη» για τη Βενεζουέλα και απείλησε να διακόψει επί μακρόν τη ναυσιπλοΐα των πετρελαιοφόρων στη λατινοαμερικανική χώρα, εξαιτίας των αντιδράσεων για τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Σε δύο μήνες μετά το ατύχημα, η αλιεία στη λίμνη λέγεται πως μειώθηκε στο μισό, σύμφωνα µε πηγές της εποχής, και προκλήθηκαν ζημιές στην αλιευτική βιομηχανία που οι ντόπιοι ισχυρίστηκαν ότι έφτασαν τα 40 εκατομμύρια δολάρια.
Η ασφαλιστική εταιρία Gard προχώρησε το 1999 στην ασυνήθιστη κίνηση να αρνηθεί να πληρώσει την αποζημίωση. Μάλιστα, προσέφυγε κατά του Διεθνούς Ταμείου Αποζημιώσεων Πετρελαϊκής Μόλυνσης, με το οποίο συνεργαζόταν έως τότε αρμονικά, ζητώντας του να συνεισφέρει περισσότερα. Η υπόθεση εξελίχθηκε σε ένα δικαστικό σήριαλ, το οποίο θεωρήθηκε διεθνές ορόσημο για το σύστημα αποζημιώσεων σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδων και σύμφωνα με το TradeWinds, απειλεί ακόμα να τινάξει στον αέρα συνεργασίες με μακραίωνη ιστορία, στον τομέα των αποζημιώσεων.
Τελικά, τα δικαστήρια της Βενεζουέλας αρνήθηκαν στον εφοπλιστή και την ασφαλιστική το δικαίωμα του περιορισμού της ευθύνης (limit liability).
Σύμφωνα με το TradeWinds, φαίνεται ότι το τελικό πρόστιμο καλύπτει την αποζημίωση του κράτους της Βενεζουέλας και των ψαράδων της περιοχής, ενώ περιλαμβάνει την αμοιβή του κρατικού οργανισμού προστασίας περιβάλλοντος Instituto para el Control y la Conservacion de la Cuenca del Lago de Maracaibo (ICLAM) καθώς και του Ναυτικού της Βενεζουέλας, που ανταποκρίθηκε στη διαρροή πετρελαίου του «Νήσος Αμοργός».
Όπως αναφέρει το TradeWinds, η ασφαλιστική εταιρία Gard έχει ήδη πληρώσει το μέγιστο της ευθύνης της για το δεξαμενόπλοιο του Αλαφούζου, κάτι που σημαίνει ότι οι αντασφαλιστές, κυρίως από την αγορά Lloyd’s του Λονδίνου, θα πληρώσουν τον υπόλοιπο «λογαριασμό».
Μοιραίο αποδεικνύεται, λοιπόν, το ατύχημα του «Νήσος Αμοργός» στη Βενεζουέλα και ίσως έτσι εξηγείται η περιβαλλοντική ευαισθησία που ανέπτυξε ο Γιάννης Αλαφούζος, του οποίου τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ειδικότερα ο ραδιοσταθμός και η τηλεόραση του ΣΚΑΪ, ευαγγελίζονται την προστασία του περιβάλλοντος.
Σημειώνεται ότι το «Νήσος Αμοργός» κατά την εποχή που προκλήθηκε η ρύπανση δεσμεύτηκε από τις Αρχές της Βενεζουέλας και δεν αφέθηκε ελεύθερο παρά μόνο 4 μήνες αργότερα και όταν πληρώθηκαν 7,3 εκατομμύρια δολάρια από την ασφαλιστική, ενώ ο καπετάνιος του έμεινε προφυλακισμένος για έναν χρόνο και μετά καταδικάστηκε σε 16 μήνες φυλάκιση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου