Σάββατο, 24 Μαρτίου 2018

Εις το όνομα της θρησκείας και του συντάγματος


*Tης Ελίνας Τουκουσμπαλίδου
Προάγει τον σκοταδισμό, σύμφωνα με τον υπουργό παιδείας κ. Κώστα Γαβρόγλου η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, όσον αφορά τη διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία. Η αντιπολίτευση τουναντίον εξαπολύει μύδρους κατά της κυβέρνησης, καρπώνοντας συμφεροντολογικά την έκβαση της δίκης. Άλλα κόμματα, όπως το Ποτάμι τονίζουν πως η απόφαση μας πάει πίσω. Ο λόγος για το πολύκροτο ζήτημα της διδασκαλίας των θρησκευτικών στα σχολεία, που έχει απασχολήσει τον τελευταίο καιρό και έχει διχάσει την κοινή γνώμη. Οι μεταρρυθμίσεις του τέως υπουργού παιδείας κ. Νίκου Φίλη κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας, καταδεικνύοντας πως ο διαχωρισμός κράτους και εκκλησίας είναι ακόμη μακρινός στόχος. Μέχρι πρότινος τα θρησκευτικά διδάσκονταν με μια μέθοδο τόσο αναχρονιστική, όσο και προπαγανδιστική, προς τέρψιν της συντηρητικής ελληνικής κοινωνίας.


Καταρχάς, στα 12 έτη της σχολικής μαθητείας τα παιδιά διδάσκονται δέκα χρόνια τα θρησκευτικά. Και φυσικά όταν λέμε θρησκευτικά εννοούμε βέβαια την ουσιαστική κατήχηση στο χριστιανικό δόγμα και όχι την γνωριμία με όλες τις θρησκείες του πλανητικού χωριού, ή έστω τις πιο σημαντικές. Τα παιδιά επί δέκα χρόνια δέχονται τεχνηέντως μια πλύση εγκεφάλου, τόσο εξευγενισμένη που καταντά ανεπαίσθητη. Νιώθουν πως οι ιδέες και η πίστη είναι γέννημα του δικού τους μυαλού και όχι έτοιμη γνώση, έτοιμη τροφή που σφηνώθηκε στο κεφάλι τους σαν καρφί σε τοίχο. Σύμφωνα με την εγκύκλιο και το πρόγραμμα σπουδών, υπάρχει μονάχα σε ένα σχολικό εγχειρίδιο του λυκείου μια μνεία σε άλλες θρησκείες, που και αυτή κατακερματίζεται από τον παρωπιδισμό και την μεροληψία των θεολόγων που διδάσκουν το μάθημα. Άλλωστε ποιος νοιάζεται για τον Βουδισμό; Ας διαβάσουμε πάλι τα δικά μας που είμαστε και σίγουροι πως είναι τα καλύτερα και τα πιο σωστά!

Κατά την άποψή μου, η παραπάνω μέθοδος διδασκαλίας αποτελεί αγκάθι του σύγχρονου σχολείου και δεν αρμόζει στον 21ο αιώνα που διανύουμε. Σίγουρα μπορεί κανείς να προσάψει πολλά σφάλματα στην κυβέρνηση, αλλά εν προκειμένω δεν είχε και τόσο άδικο. Αποδείχθηκαν τολμητίες και προασπίστηκαν τον πλουραλισμό και την ελευθερία. Αυτό θετικό μάλλον φαίνεται. Οι μαθητές, καλό θα ήταν να διδάσκονται μάθημα όλων των θρησκειών, συμπεριλαμβανομένων επίσης του Αθεϊσμού και του Αγνωστικισμού, και όχι επί δέκα χρόνια να σφυροκοπούνται με γνώσεις μίας μόνο θρησκείας από τις 4000 υπάρχουσες. Έτσι θα σχηματίσουν κριτική ικανότητα ώστε να αποφασίσουν οι ίδιοι ποια είναι η καλύτερη ή ποια είναι η πιο ταιριαστή με την ιδιοσυγκρασία τους. Άλλωστε οι σκεπτόμενοι πολίτες είναι πιο αξιόλογοι από τους παθητικοποιημένους ή τους φονταμενταλιστές. Δεν απειλείται ο πολιτισμός μας από οξύνοες ανθρώπους, απεναντίας αυτοί είναι που τον προάγουν. Η κριτική σκέψη είναι που μας βελτιώνει, ενώ η απίσχανση της σκέψης αποτελεί κίνδυνο και ψεγάδι. Επίσης θυμηθείτε πως και οι αρχαίοι Έλληνες έλεγαν συμβουλευτικά: Πίστευε και μη, ερεύνα!

Ελίνα Τουκουσμπαλίδου
Σπουδάστρια Δημοσιογραφίας ΙΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Ιωαννίνων

Δεν υπάρχουν σχόλια: