*Της Σέβης Ευθυμίου
Εισβάλλοντας στις πυρετώδεις προετοιμασίες του Θεάτρου Έκφραση, για την καινούργια παραγωγή ‘Σκοτεινή Πέτρα’, συναντήσαμε τους συντελεστές της παράστασης, οι οποίοι και παραχώρησαν μια συνέντευξη λίγο πριν την πρεμιέρα τους το ερχόμενο Σάββατο. Ο Χρ. Χρήστου (σκηνοθέτης), ο Γ. Κράβαρης (ηθοποιός-σκηνογράφος), ο Θ.Λανάρης(ηθοποιός) και ο Μ. Παππάς (μουσικός), σε μία εκ βαθέων συζήτηση, για όσα πρόκειται να συμβούν στη σκηνή της Αραβαντινού 14.
Ερ: Δύο χρόνια μετά το Ματωμένο Γάμο, το Θέατρο Έκφραση επιστρέφει στις δραματικές παραστάσεις, με την καινούργια του παραγωγή Σκοτεινή Πέτρα. Πως έγινε η επιλογή αυτής της παράστασης; Η επιτυχία του Ματωμένου Γάμου, συνέβαλε σε αυτήν την απόφαση;
Χ.Χρήστου: Το κάθε έργο έρχεται ανεξάρτητα και ανάλογα τη συγκυρία. Όταν τελειώσαμε με το Ματωμένο Γάμο δεν μου είχε περάσει από το μυαλό η συνέχεια για κάτι ανάλογο. Η ‘Σκοτεινή Πέτρα’ βρέθηκε τυχαία στο δρόμο μου ,σε μια εποχή, που διάβαζα πλήθος θεατρικών έργων, ψάχνοντας κάτι καινούργιο, που θα μου κεντρίσει το ενδιαφέρον. Έτσι κι έγινε. Ξετρελάθηκα διαβάζοντας το κείμενο, τόσο εγώ στην αρχή, όσο και οι συνεργάτες μου στην πορεία. Δονήθηκα αρκετά, κι αμέσως αποφάσισα ότι θέλω να είναι αυτή η νέα μας παραγωγή, μια που είναι ένα έργο, που παρόλο που διαδραματίζεται στον Ισπανικό Εμφύλιο, μιλάει στο σήμερα. Είναι πρόσφατα γραμμένο , και στην Ελλάδα είναι η δεύτερη φορά που ανεβαίνει, μετά το Θέατρο Κιβωτός στην Αθήνα.
Ερ: Καθώς λοιπόν είναι μια «νεογνή» παράσταση, αν μου επιτρέπεται καταχρηστικά ο όρος, μια που είναι η δεύτερη φόρα που ανεβαίνει στη χώρα μας, αυτό πιστεύετε ότι ανεβάζει τον πήχη της δυσκολίας;
Χ.Χρήστου: Η αλήθεια είναι πως αυτό αποτελεί ένα δέλεαρ, μια που δεν είναι μια πολυπαιγμένη παράσταση. Αυτό σου δίνει χώρο περισσότερο να δημιουργήσεις εσύ ο ίδιος κάτι από την αρχή παρά να μιμηθείς, κι αυτό όλο ενέχει μια γοητεία. Οι θεατές θα έχουν την χαρά να απολαύσουν μια παράσταση την οποία δεν γνωρίζουν, και κατ’ επέκταση για την οποία δεν έχουν δημιουργήσει προσδοκίες.
Ερ: Για πρώτη φορά σε παραγωγή του Θεάτρου Έκφραση, θα δούμε και μουσική, ζωντανή, επί σκηνής. Πως γεννήθηκε αυτή η σκηνοθετική ιδέα;
Χ.Χρήστου: Επειδή το έργο διακατέχεται από μια ποιητική διάθεση, και από έντονα συναισθήματα, θέλησα με την ζωντανή μουσική να δημιουργήσω ένα δίαυλο, για νιώσουμε με ακόμη πιο έντονο και αισθαντικό τρόπο όλα τα συναισθήματα που ξεχειλίζουν από το έργο όπως τον πόνο, την απώλεια, την νοσταλγία κλπ. Η μουσική λοιπόν είναι το στοιχείο με το οποίο θα δημιουργηθεί αυτό το κλίμα που θέλαμε να περάσει στους θεατές, μια που ο μουσικός θα είναι ενεργό μέλος εν ώρα παράστασης.
Ερ: Το έργο διαπερνούν πολλά κοινωνικά μηνύματα. Ποια είναι αυτά που ξεχωρίσατε, και έχετε φωτίσει λίγο παραπάνω με την σκηνοθετική σας άποψη;
Χ.Χρήστου: Τα τρία βασικά σημεία του έργου για μένα είναι η ένωση των ανθρώπων, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων, που περνά ένα βαθύ ανθρωπιστικό μήνυμα. Ακόμη , η λύτρωση, που επέρχεται μέσα από την αποκάλυψη ενός μυστικού του ενός εκ των δύο πρωταγωνιστών, και επιπλέον το τι δεινά μπορεί να δημιουργήσει ο εμφύλιος πόλεμος. Αυτό που προσπάθησα λοιπόν, είναι μέσα σε όλα τα παραπάνω , να μην χαθεί η ποιητικότητα του έργου και όλη αυτή η κατανυκτική ατμόσφαιρα, στην οποία θέλει να μας υποβάλλει ο Κονεχέρο.
Ερ: Θα ήθελα να μου πείτε λίγα λόγια για τους ρόλους που υποδύεστε, και την αίσθηση που σας έχει αφήσει η Σκοτεινή Πέτρα, ως έργο στην ολότητά του.
Θ.Λανάρης: Υποδύομαι τον Σεμπαστιάν, έναν 17χρονο άντρα, ο οποίος είναι φύλακας στο κελί που βρίσκεται φυλακισμένος ο άλλος ρόλος. Μέχρι στιγμής είναι ο πιο δύσκολος και απαιτητικός ρόλος, με τον οποίο έχω αναμετρηθεί. Ο Σεμπαστιαν είναι ένας πολυδιάσταστος χαρακτήρας, ο οποίος εξελίσσεται καθ όλη τη διάρκεια του έργου με περίτεχνο τρόπο, και αποδεικνύει περίτρανα ότι οι άνθρωποι μπορούν να αλλάξουν.
Γ.Κράβαρης: Έχω την χαρά να υποδύομαι τον Ράφαελ Ροντρίγκεζ Ραπούν, ένα πραγματικό – ιστορικό πρόσωπο, ο τελευταίος σύντροφος στην ζωή του Λόρκα. Ένα πρόσωπο που πάλευε με την σεξουαλική του φύση, ο οποίος αν και θα ήθελε να ζήσει μια ήσυχη ζωή με οικογένεια , εν τέλει γοητεύτηκε από τον Λόρκα και έμεινε μαζί του μέχρι το τέλος της ζωής του.
Ερ: Βλέπετε κάπου τους εαυτούς σας στους ήρωες που υποδύεστε ή η δική σας ψυχοσύνθεσή απέχει παρασάγγας από την ψυχοσύνθεση των χαρακτήρων;
Θ.Λανάρης: Στο Σεμπαστιάν βρίσκω στοιχεία του εαυτού μου, καθώς οι προβληματισμοί που βιώνει, και οι σκέψεις που τον βασανίζουν έχουν περάσει και από το δικό μου μυαλό, με διαφορετικό, βέβαια, τρόπο.
Γ.Κράβαρης: Δεν θα έλεγα ότι απέχει, γιατί ο κάθε άνθρωπος μπορεί να νιώσει αυτά τα συναισθήματα, που νιώθουν οι ήρωες, απλώς σε διαφορετικό βαθμό και με διαφορετικό τρόπο. Καθαρά ανθρωπιστικά, νιώθω ότι είμαι κοντά και στους δύο ήρωες του έργου, γιατί βγάζουν την ‘αλήθεια’ τους, η οποία μπορεί να είναι σκληρή αλλά σίγουρα είναι πραγματική και ανεπιτήδευτη.
Ερ: Το έργο περιστρέφεται γύρω από την ουσιαστική ανθρώπινη επικοινωνία, μεταξύ δύο αντρών. Στις μέρες πιστεύετε ότι υπάρχει ουσιώδης επικοινωνία ανάμεσα στους ανθρώπους ή έχει εκλείψει;
Θ.Λανάρης: Πιστεύω ότι σε κάθε εποχή υπάρχει η ανθρώπινη επικοινωνία, όσο της το επιτρέπουν οι ίδιοι οι άνθρωποι, αλλά και οι συνθήκες γύρω μας. Ανάλογα την εποχή συναντούσε ποικίλα εμπόδια. Τώρα, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η ανθρώπινη επικοινωνία έχει υποστεί μεγάλη αλλοτρίωση, κι έχει περιοριστεί ο διαπροσωπικός χαρακτήρας που είχε μέχρι σήμερα.
Γ.Κράβαρης: Το κομμάτι της επικοινωνίας σήμερα, κυρίως λόγω της δικτύωσης , έχει οδηγήσει τον άνθρωπο στη μοναχικότητα και στην εσωστρέφεια. Οι ήρωες του έργου επικοινωνούν αληθινά και μέσω αυτής της επικοινωνίας έρχεται η λύτρωση. Η έλλειψη της λοιπόν σήμερα, δηλώνει και έλλειψη του συναισθήματος της λύτρωσης.
Ερ: Το έργο διαποτίζεται από ποικίλα κοινωνικά μηνύματα. Εσάς ποιο είναι αυτό που σας έχει αγγίξει προσωπικά περισσότερο;
Θ.Λανάρης: Το πως μέσα σε μια εμπόλεμη κατάσταση, δύο τελείως διαφορετικοί μεταξύ τους άνθρωποι, επιλέγουν να παραμείνουν άνθρωποι, να επικοινωνήσουν και να ‘βρει’ ο ένας τον άλλον.
Γ. Κράβαρης: Νομίζω ότι είναι πάρα πολλά. Αν μπορώ να ξεχωρίσω κάποια είναι το κομμάτι πόλεμος, και βάση των πρόσφατων γεγονότων στη Συρία, καταλαβαίνουμε ότι, δυστυχώς ,αυτό είναι ένα πάντα επίκαιρο πρόβλημα,. Ακόμη, το πως οι πολιτικές ιδεολογίες –σκοπιμότητες μπορούν να βλάψουν την ανθρωπότητα.
Μ. Παππάς: Πραγματικά το έργο έχει πανανθρώπινα μηνύματα και ο καθένας ανάλογα με το υπόβαθρο που έχει, εισπράττει και διαφορετικά πράγματα. Αυτό που εγώ κρατάω από όλο το έργο είναι ότι ακόμη και στις πιο δύσκολες καταστάσεις οι άνθρωποι δεν πρέπει να χάνουν την ελπίδα τους, γιατί ακόμη και στα πιο βαθιά σκοτάδια, υπάρχει πάντα μια χαραμάδα φωτός.
Ερ: Κατά πόσο ο σκηνικός διάκοσμος που έχεις επιλέξει για την παράσταση, βοηθά στην επίτευξη της ατμόσφαιρας που θέλετε να περάσετε στους θεατές;
Γ.Κράβαρης: Η σκηνογραφία είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι , και για την αίσθηση του θεατή αλλά και του ηθοποιού. Η συγκεκριμένη ρεαλιστική σκηνογραφία, -έχουμε μετατρέψει τη σκηνή σε ένα στρατιωτικό κελί-, συμβάλει στο να βιώσουμε πιο έντονα τις εικόνες και να ζωντανέψουμε την συνθήκη του έργου. Αυτό βοηθά και εμάς να είμαστε πιο ρεαλιστικοί ως ήρωες αλλά και τους θεατές στο να αντιληφθούν πιο εύκολα που διαδραματίζονται τα γεγονότα.
Ερ: Μιχαήλ πες μας λίγα λόγια για τον δικό σου ιδιαίτερο ρόλο στην παράσταση ως μουσικός...
Μ. Παππάς: Στην συγκεκριμένη παράσταση θα ντύνω τις σκηνές με μουσική ζωντανή, επί σκηνής. Παρ’ όλο που το έχω ξανακάνει, αυτή τη φορά τα πράγματα είναι πιο ιδιαίτερα, γιατί υπάρχουν πολλά αυτοσχεδιαστικά μέρη, τα οποία πρέπει να συντονιστούν με τα λεγόμενα των πρωταγωνιστών.
Ερ: Τι πιστεύεις ότι προσδίδει η δική σου παρουσία στην παράσταση;
Μ.Παππάς: Η μουσική και οι ήχοι που θα ντύνουν την παράσταση βοηθούν το κοινό στο να κατανοήσει πιο εύκολα, πιο γρήγορα και σε μεγαλύτερη ένταση αν θέλεις, τη συναισθηματική κατάσταση στην οποία εκείνη την ώρα βρίσκεται ο ήρωας.
***Η πρεμιέρα της παράστασης θα δοθεί το Σάββατο, 21 Απριλίου στο Θέατρο Έκφραση (Αραβαντινού 14) και θα ανεβαίνει καθημερινά για ένα δεκαήμερο, ως τη Δευτέρα, 30 Απριλίου, με ώρα έναρξης τις 21.30. Τα εισιτήρια κοστίζουν 10 ευρώ στην προπώληση (βιβλιοπωλεία Χαρτέξ, Αναγνώστης) και 12 ευρώ στο ταμείο. Τηλέφωνα κρατήσεων: 26515 54505 και 6978047081. Μετάφραση Μαρία Χατζηεμμανουήλ.
Σκηνοθεσία Χρήστος Χρήστου, Σκηνικά - Κοστούμια Γιάννης Κράβαρης, Μουσική Μίνα Παππά, Φωτισμοί Χρήστος Χρήστου,αφίσα - γραφιστικά : Αντώνης Χρήστου.
Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Σεμπαστιάν: Θανάσης Λανάρης,Ραφαέλ: Γιάννης Κράβαρης, Φωνή του Λόρκα : Κώστας Λεοντάρης. Η παράσταση θα διαθέτει ζωντανή μουσική επί σκηνής με τον Μιχαήλ Παππά.***
Συνέντευξη: Σέβη Ευθυμίου
Σπουδάστρια Δημοσιογραφίας ΙΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Ιωαννίνων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου