Όπως με τις ταινίες Μέγας Αλέξανδρος, Ωνάσης, Τροία , οι παραγωγοί του “HERCULES” έφαγαν πόρτα, από το Αθηναϊκό Κράτος, και την γύρισαν …Βουδαπέστη!!!Ακόμα μια Αμερικάνικη παραγωγή με μια καθαρά ελληνική ιστορία που θα εξαργυρώσει στις κινηματογραφικές αίθουσες δεν κατάφερε να κάνει ούτε μια ημέρα γύρισμα στην Ελλάδα.Πρόκειται για την νέα ταινία με θέμα τη ζωή του Ηρακλή που υποδύεται ο “βράχος” Dayne Johnson.Και αυτή η παραγωγή όπως και δεκάδες άλλες… (βλ. Μέγας Αλέξανδρος, Ωνάσης, Τροία κ.α.) “έφαγε πόρτα,” από ένα κράτος και τους κατέχοντες, επικίνδυνους για τη διεθνή εικόνα της χώρας αλλά και των ανθρώπων της. Γιατί εδώ το θέμα δεν είναι πολιτικό, είναι απλά ανθρώπινο.Όταν καποιος σoυ χτυπάει την πόρτα – όποιος και αν είναι – συνήθως δεν τους κλείνουμε την πόρτα στη μούρη. Όπως μας αποκάλυψε ο σεναριογράφος της ταινίας, Εβαν Σπηλιωτόπουλος, όταν οι παραγωγοί, αλλά και ο ίδιος ο Dwayne, έκαναν το λάθος να σκεφτούν να κάνουν γυρίσματα στον τόπο του Ηρακλή, δυστυχώς “έφαγαν πόρτα.”
Και κάποιος θα μπορούσε να πεί μα γιατί ασχολήστε τώρα με αυτό το θέμα; Δεν έχει ποιο σοβαρά προβλήματα η χώρα που μαστίζεται από την ανεργία, τους προυπολογισμούς που βγαίνουν με δανεικά, αλλά και τις υπόλοιπες κοινωνικές συνέπειες της οικονομικής κρίσης ;
Ασχολούμαστε γιατί αυτό το μικρό παράδειγμα είναι αντιπροσωπευτικό της κουλτούρας αυτών που υπερψηφίζονται τα τελευταία χρόνια να κυβερνούν την χώρα, αλλά και να την βγάλουν από την κρίση. Δείχνει την ανεπάρκεια τους να δημιουργήσουν μία θετική εικόνα για τη χώρα – πέρα από την φυσική ομορφιά που την βρήκαν έτοιμη – αν είναι δυνατόν να παίρνουν εύσημα επειδή ο ήλιος φέρνει τουρίστες;
Όταν λοιπόν σοβαροί άνθρωποι που τυχαίνει να μην είναι Έλληνες και να μην ξέρουν την ελληνική πραγματηκότητα έρχονται σαν επισκέπτες ωστε να προσπαθήσυν να βρουν ό,τι χρειάζεται για να γίνει μία ταινία (ή μερος της) στην Ελλάδα, αυτοί οι αντιπρόσωποι μας και οι συνεργάτες τους, (δεν ξέρω καν ποιοι είναι, μπορεί να είναι το κέντρο κινηματογράφου, το υπουργείο πολιτισμού, αλλά ακόμα και ιδιωτικές εταιρείες παραγωγής που θα μπορούσαν να ενδιαφερθούν από μόνες τους) αντιμετοπίζουν αφ’ υψηλού σε αυτούς που ήρθαν να αφήσουν χρήματα στην χώρα και να την προβάλλουν.
Είναι ανθρώπινο το ερώτημα εδώ: που είναι η φιλοξενία μας; Γιατί κανένας δεν μπορούσε να βοηθήσει, έστω να πάρει αυτους τους ανθρώπους από το χέρι και να τους συστήσει σε κάποιες εταιρείες παραγωγής στην Ελλάδα, και ας έφευγαν μόνοι τους, αλλά όχι να τους ρίχνουμε και πόρτα; Ποιοι νομίζουμε ότι είμαστε δηάδή; Μήπως ακόμα και τώρα εν μέσω κρίσης καποιοι φέρονται σαν ψωνισμένοι απόγονοι των γαμάτων Αρχαίων;
Και ναι, να είμαστε περήφανοι για την ιστορία μας, αλλά να μην την ντροπιάζουμε. Γιατι μόνο ντροπή μπορει να νιώσει ένας Έλληνας όταν αξιόλογοι παραγωγοί ταινιών και κορυφαίοι ηθοποιοί του Χόλιγουντ, του λένε ο ένας μετά τον άλλον ότι έφαγαν πόρτα στην Ελλάδα! Μπράβο, ρίξαμε πόρτα στον Ηρακλή και πήγε Βουδαπέστη, όπως γίνεται και με πολλές άλλες παραγωγές και με άλλες επενδύσεις εκτος κινιματογράφου.
Πόσο δύσκολο είναι να βρεθούν κάποιοι άνθρωποι που θα δείξουν ένα σοβαρό πρόσωπο σε αυτους που θέλουν να προβάλουν την χώρα, και μετά αφήστε τους άλλους να κρίνουν το προιόν;
Όσες πόρτες και αν ρίξετε, επειδή απλά η ιστορία είναι πολύ ποιο σημαντική από την ματαιοδοξία και την νεοελληνική κουλτούρα του “είμαστε οι μάγκες της Μεσογείου”, ο κόσμος θα συνεχίσει να επεξεργάζεται και να διαδίδει τις ελληνικές αξίες είτε θέλουμε, έιτε όχι. Πιστεύω θα είναι με το μέρος μας να είμαστε παρόντες – όπως μπορούμε – στις παραγωγές που σχετίζονται με την ιστορία και την πολιτιστική παρακαταθήκη που μας άφησαν αυτοί που αν ζούσαν σήμερα θα είχαν εξοστρακίσει ολόκληρο τον πολιτικό κόσμο της χώρας.
Και ναι, έχει λεφτά η δουλειά, αλλα και θέσεις εργασίας! Αν ο Ηρακλής έκανε γυρίσματα στην Ελλάδα, οι συντελεστές θα άφηναν πολλά, και θα έφερναν και τουρίστες, όπως τότε που το “Mammia Mia” βούλιαξε τη Σκιάθο.
Άλλο αν οι παραγωγοί πέρασαν πολλά δεινά για να γυρίσουν την ταινία τους στην Ελλάδα. Σε μία Ελλάδα που όχι μόνο δεν δίνει απολύτως κανένα κίνητρο σε παραγωγές, αλλά από πάνω κάποιοι ψωνισμένοι δεν καταδέχονται να μιλήσουν στους παραγωγούς της Paramount.
Η επιστροφή ΦΠΑ (αμέσως και όχι μετά από χρόνια), η παροχή χώρων γυρισμάτων, η εύκολη έκδοση αδειών για εξωτερικά γυρίσματα κ.α., είναι δεδομένα στις χώρες που ξέρουν να εκμεταλλευτούν την εικόνα τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου