Κυριακή 2 Απριλίου 2017

Κώστας Παύλου: «Ένα βιβλίο δεν έχει ημερομηνία λήξης»


*Του Νίκου Αντωνίου
Ο Κώστας Παύλου είναι ένας Γιαννιώτης συγγραφέας που έχει καταφέρει μέχρι στιγμής με τα δύο αστυνομικά του μυθιστορήματα να κερδίσει τους βιβλιόφιλους της πόλης αλλά και ολόκληρης της χώρας. Γεννήθηκε στις 13 Φεβρουαρίου 1980 στα Γιάννενα. Σπούδασε οικονομικά στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδας (Deree). Εργάζεται ως ιδιωτικός υπάλληλος και μένει στα Γιάννενα. Είναι παντρεμένος και έχει μία κόρη. Μέχρι στιγμής έχει κυκλοφορήσει δύο αστυνομικά μυθιστορήματα ‘Οι Εξισσοροπιστές’ και ‘Ο Κοσμηματοπώλης’ ενώ ήδη έχει ολοκληρώσει το τρίτο του βιβλίο γράφοντας μάλιστα και το τέταρτο.


Πως πήρες την απόφαση να ασχοληθείς με τη συγγραφή βιβλίων; 
Για εμένα δεν ήταν αυτοσκοπός η έκδοση ενός βιβλίου. Πάντα μου άρεσε να γράφω, όμως δεν είχα ούτε στην άκρη του μυαλού μου τη σκέψη να γράψω ένα βιβλίο. Κάποια στιγμή όταν είχα συγκεντρώσει στα χέρια μου αρκετό υλικό, και κατά την άποψη μου, μια πολύ δυνατή ιστορία, ξεκίνησαν οι σκόρπιες χειρόγραφες σελίδες σε μετατρέπονται σε κεφάλαια που στο τέλος έγιναν βιβλίο (Οι Εξισορροπιστές). Ύστερα έδωσα να διαβάσουν το αποτέλεσμα της πνευματικής μου εργασίας άνθρωποι που πραγματικά εμπιστεύομαι και έχουν το υπόβαθρο για να το κρίνουν, αλλά και το θάρρος για να μου πουν αν δεν τους άρεσε. Αφού μου έδωσαν το οκ, ξεκίνησε το ταξίδι. Ακολούθησε το δεύτερο μου βιβλίο (Ο κοσμηματοπώλης), και έχω σκοπό να ακολουθήσουν και πολλά άλλα. Δεν ξέρω αν θα εκδοθούν τα υπόλοιπα, πάντως δεν ανησυχώ γιατί έχω ένα μεγάλο μπαούλο στη σοφίτα μου, που έχει πολύ χώρο.  

Έχεις κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα δύο αστυνομικά μυθιστορήματα. Τι σε έκανε να  ασχοληθείς με τη συγγραφή αστυνομικών ιστοριών και όχι με κάτι άλλο; 
Από μικρό με γοήτευαν οι ιστορίες μυστηρίου και περιπέτειας, οπότε το να γράψω μυθιστορήματα με αστυνομική πλοκή ήταν η επιδίωξη μου. Δεν αποκλείω να γράψω κάτι διαφορετικό όμως μελλοντικά. Ήδη έχω γράψει ένα θεατρικό μονόλογο που ευελπιστώ να παιχθεί εντός του 2017. 

Πιστεύεις ότι τα δυο σου μυθιστορήματα αυτά έχουν πάρει την πορεία που επιθυμούσες; 
Ένα βιβλίο δεν έχει ημερομηνία λήξης. Είμαι αρκετά ικανοποιημένος με τις πωλήσεις που έχουν κάνει έως τώρα. Ένας νέος συγγραφέας χρειάζεται χρόνο για να τον γνωρίσει το αναγνωστικό κοινό. Ιδίως με την έκδοση του δεύτερου βιβλίου άρχισε να κινείται ξανά και το πρώτο. 

Θεωρείς ότι οι κάτοικοι των Ιωαννίνων αγκάλιασαν τη συγγραφική σου προσπάθεια όντας ένας Γιαννιώτης συγγραφέας; 
Δεν έχω παράπονο, με έχουν στηρίξει και είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία μέσω αυτής της συνέντευξης να τους ευχαριστήσω.

Πόσο εύκολο είναι για κάποιον που ζει στην περιφέρεια και όχι σε κάποια από τις μεγαλουπόλεις να καταφέρει να εκδώσει ένα βιβλίο; 
Δυστυχώς είναι γεγονός ότι  έχεις πολλές περισσότερες πιθανότητες να εκδόσεις ένα βιβλίο αν ζεις σε μια μεγαλούπολη και ιδίως στην Αθήνα. Δεν λέω ότι είναι αδύνατο αν μένεις στην επαρχία, αλλά σαφώς πολύ πιο δύσκολο. Οι επαφές που κάνεις είναι κυρίως τηλεφωνικά ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και είναι δύσκολο να συναντήσεις τους ανθρώπους που παίρνουν τις αποφάσεις. Συνήθως είναι δύσκολο να πείσεις τους εκδοτικούς οίκους ακόμα και να ρίξουν μια ματιά στο έργο σου. 

Πιστεύεις ότι οι συγγραφείς που ζουν στην επαρχία έχουν λιγότερες ευκαιρίες να κάνουν γνωστό στο αναγνωστικό κοινό κάποιο συγγραφικό τους έργο; 
Το δύσκολο κομμάτι είναι να πείσεις τους εκδοτικούς οίκους να σε εμπιστευτούν και να εκδώσουν το βιβλίο σου. Εάν το καταφέρεις αυτό ύστερα μπορείς με διάφορους τρόπους να κάνεις γνωστό το έργο σου στο κοινό, όπως π.χ. με διάφορες παρουσιάσεις. Επίσης το διαδίκτυο έχει βοηθήσει πολύ τους νέους συγγραφείς να έρθουν σε επαφή με ένα μεγάλο κομμάτι του αναγνωστικού κοινού και να παρουσιάσουν το έργο τους, κάτι που στο παρελθόν ήταν αδύνατο. Πάλι οι συγγραφείς που ζουν σε μια μεγαλούπολη έχουν περισσότερες ευκαιρίες  για να τους γνωρίσει το αναγνωστικό κοινό σε σχέση μ’ αυτούς που μένουν στην επαρχία, όμως το πλεονέκτημά τους δεν είναι πλέον τόσο μεγάλο.

Ποιος είναι ο αγαπημένος σου συγγραφέας και γιατί; 
Είναι ο Edgar Allan Poe. Θεωρείται από πολλούς, και εγώ φυσικά συγκαταλέγομαι ανάμεσά τους, ο πατέρας της αστυνομικής λογοτεχνίας. Ο Poe  ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του και για αυτό ήταν και παρεξηγημένος καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του.  Η πέννα του είναι εξαιρετική. Πρωτότυπος, τολμηρός και καθηλωτικός. Πολλοί συγγραφείς έχουν μεμονωμένα ένα απ' αυτά τα στοιχεία, αλλά σπάνια τα συναντάς σ' ένα πρόσωπο. O Edgar Allan Poe είναι μια σπάνια περίπτωση συγγραφικής ιδιοφυΐας και όσοι αναγνώστες δεν είχαν την τύχη να γνωρίσουν το έργο του θα πρέπει να το κάνουν το συντομότερο δυνατό. Τους διαβεβαιώνω ότι δεν πρόκειται να απογοητευτούν.

Γράφεις κάτι καινούργιο αυτόν τον καιρό; 
Έχω ήδη ολοκληρώσει το τρίτο μου μυθιστόρημα, το οποίο θα αποστείλω για αξιολόγηση σε εκδοτικούς οίκους. Έχω ξεκινήσει όμως και το τέταρτό μου βιβλίο. Ήδη τα πρώτα κεφάλαια είναι έτοιμα.   
 
Θεωρείς ότι ο κόσμος δεν επιλέγει πια για τις ελεύθερες του ώρες τη συντροφιά ενός βιβλίου;
Η πλειοψηφία του κόσμου δυστυχώς ποτέ δεν επέλεγε ένα βιβλίο για συντροφιά. Δεν έχει αλλάξει κάτι σ’ αυτό. Όταν πηγαίνω να αγοράσω κάποιο βιβλίο αντικρίζω στα βιβλιοπωλεία τις ίδιες φάτσες. Όλοι παραπονιόμαστε ότι δεν έχουμε ελεύθερο χρόνο, όμως στην ουσία γεμίζουμε τον ελεύθερο μας χρόνο με ανούσιες δραστηριότητες. Και εγώ θα ήθελα να διαβάζω περισσότερο και για να γίνει αυτό θα πρέπει να οργανώσω καλύτερα το χρόνο μου. 

Ποια είναι τα σχέδια σου για το μέλλον; 
Να εξελίσσομαι συνεχώς ως συγγραφέας και τα βιβλία μου να γίνονται όλο και πιο ενδιαφέροντα και άρτια. Η εξέλιξη πρέπει πάντα να βρίσκεται στο μυαλό μας, γιατί ακόμα και η στασιμότητα θεωρείται οπισθοδρόμηση. Έχω ανοιχτά τα αυτιά μου και ακούω συμβουλές τις οποίες φιλτράρω με προσοχή. Όποιος θεωρεί τον εαυτό του αυθεντία είναι καταδικασμένος σε αποτυχία. Επίσης εντοπίζω τα λάθη μου και προσπαθώ να τα διορθώσω, μια επίπονη διαδικασία, γιατί το να πεισθεί ένας ενήλικος άνθρωπος ότι κάνει κάτι λάθος είναι εξαιρετικά δύσκολο.

Τι μήνυμα θα έστελνες σε όλους τους νέους συγγραφείς που ευελπιστούν να δουν κάποια μέρα το συγγραφικό τους έργο να έχει εκδοθεί; 
Θα είμαι ειλικρινής, χωρίς να θέλω να απογοητεύσω τους επίδοξους συγγραφής. Επειδή όμως έχω πάρει σκληρά μαθήματα, θα ήθελα να αποφύγουν τα δικά μου λάθη. Πρέπει να είναι οπλισμένοι με υπομονή. Αν πιστέψουν ότι αρκεί το ταλέντο για να εκδοθεί το βιβλίο τους θα απογοητευθούν πολύ γρήγορα. Οι εκδοτικοί οίκοι είναι πρώτιστος εμπορική επιχείρηση και επιδιώκουν το κέρδος. Λόγο της κρίσης επιζητούν πλέον το σίγουρο κέρδος και οι νέοι συγγραφείς είναι μια επισφαλής επένδυση. Οπότε το να εκδώσει ένας νέος συγγραφέας το βιβλίο του έχει γίνει μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση. Να το τολμήσουν μόνο εάν έχουν τα ψυχικά αποθέματα για να πολεμήσουν για το παραμικρό. Είναι ένας χώρος που δε σου χαρίζεται τίποτα, ιδίως στην αρχή, και δε θεωρείται τίποτα αυτονόητο. Πραγματικά με στενοχωρεί το γεγονός ότι έχω διαβάσει εξαιρετικά βιβλία από νέους συγγραφείς, που δεν προχώρησαν στην έκδοση και δεύτερου βιβλίου επειδή περίμεναν καλύτερη αντιμετώπιση από τον εκδοτικό τους οίκο.  Επειδή όμως γράφουμε για την ψυχή μας, θα έλεγα σε όποιον το θέλει πραγματικά να το προσπαθήσει με όλες τους τις δυνάμεις. Παρ’ όλες τις δυσκολίες, η ικανοποίηση με την ολοκλήρωση ενός βιβλίου δεν μπορεί να περιγραφεί με λέξεις.

Συνέντευξη: Νίκος Αντωνίου 
Σπουδαστής Δημοσιογραφίας ΙΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Ιωαννίνων

Δεν υπάρχουν σχόλια: