Χωρίς
τη μεγάλη... είδηση για την Ήπειρο και ιδιαίτερα τα Γιάννινα ήταν η
χθεσινή συνέντευξη τύπου του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρου Καλογιάννη
για την πορεία των μεγάλων δημοσίων έργων στη χώρα, με δημοπρατήσεις
και συμβασιοποιήσεις έργων μισού δισεκατομμυρίου ευρώ, αλλά και τον
προγραμματισμό των δημοπρατήσεων, ύψους 2,4 δισεκατομμυρίων ευρώ, τους
επόμενους μήνες.
Τα έργα αυτά αφορούν άλλες περιοχές της χώρας. Σχετικά
με τα έργα προτεραιότητας του ΕΣΠΑ, ο κ. Καλογιάννης είπε ότι από το
σύνολο των 181 έργων τα 36 εκτελούνται από το υπουργείο Ανάπτυξης. Για
τους μεγάλους οδικούς άξονες και την επανεκκίνηση των έργων ο κ.
Καλογιάννης επανέλαβε τα ήδη γνωστά για τις διαπραγματεύσεις με τις
τράπεζες και την Ε.Ε και ευελπιστεί ότι αυτό θα γίνει την άνοιξη. Στα
επίμονα ερωτήματα δημοσιογράφων για το αν έχει προκύψει κάποια εξέλιξη,
παρέπεμπε στις παλιότερες δηλώσεις για επανεκκίνηση τον Απρίλιο.Ωστόσο,
από τις πολλές ερωτήσεις που δέχθηκε ο Γιαννιώτης αναπληρωτής υπουργός
προέκυψαν ... ελπίδες για δυο μεγάλα έργα, στο επόμενο ΕΣΠΑ, το ένα
είναι η κατασκευή του λεγόμενου και «ορφανού» τμήματος της Ιόνιας οδού,
άσχετα αν το ονόμασε κάθετο άξονα της Εγνατίας, Γιάννινα-Ελληνοαλβανικά
σύνορα ο κ. Καλογιάννης και το δεύτερο το τραμ που έχει απαγορευτικό
κόστος. Κατά τα λοιπά ο κ. Καλογιάννης ανέφερε το έργο του επιχώματος
της Εγνατίας στο Περιστέρι και τον κόμβο της Ιόνιας στην παράκαμψη
Άρτας, τα οποία μπαίνουν σε φάση υλοποίησης.Κανένα μεγάλο για την Ήπειρο
Κανένα άλλο έργο, άλλωστε στο πρόγραμμα της Προσπελασιμότητας δεν διαθέτει κάποιο η Ήπειρος αυτή την περίοδο, δεν συγκαταλέγεται στα μεγάλα ή προς δημοπράτηση το επόμενο διάστημα. Απόδειξη ότι η Ήπειρος μετά την κατασκευή της Εγνατίας ή των έργων στο λιμάνι Ηγουμενίτσας, έχει μείνει εκτός μεγάλων έργων του αρμόδιου υπουργείου, παρόλο που με το τέλος του Γ΄ΚΠΣ από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ εντάχθηκαν μελέτες για έργα προετοιμασίας στο ΕΣΠΑ. Η παραλιακή Πρέβεζας-Ηγουμενίτσας (εκτελείται ως έργο μόνο το τμήμα Καρτέρι-Πάργας και αναμένεται και η γέφυρα Δέσπως στην ίδια εργολαβία, αλλά με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Ηπείρου), ήταν ένα από αυτά, η σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια στη Φιλιππιάδα, ήταν μεταξύ των σημαντικών μελετών και έργων.Επίσης, έργα όπως η σύνδεση της Ηγουμενίτσας (λιμάνι και Εγνατία) με την Αλβανία μέσω Σαγιάδας, παραπέμπονται στην Περιφέρεια, ενώ και το έργο σύνδεσης του Θεσπρωτικού με την Εγνατία στην Τύρια, δεν εντάσσεται σε πρόγραμμα και η Περιφέρεια ελπίζει στο νέο ΕΣΠΑ. Καμιά συζήτηση, τη στιγμή που δεν προωθούνται κόμβοι στην Εγνατία, δεν γίνεται πλέον για σύνδεση των Τζουμέρκων με την Εγνατία ή την Ιόνια. Μόνο η μελέτη για τη βελτίωση του εθνικού δρόμου Καλπάκι-Κόνιτσα αποτελεί μια θετική εξέλιξη, αρκεί να ακολουθήσει και το έργο.
Στα προς ωρίμανση για το νέο ΕΣΠΑ το Γιάννινα-Κακαβιά
Αχτίδα φωτός, ότι μπορεί να βρεθεί τρόπος χρηματοδότησης για το υπόλοιπο της Ιόνιας οδού, από το τέλος παραχώρησης μέχρι το Καλπάκι (ουσιαστικά) και την Κακαβιά, ήταν η αναφορά του κ. Καλογιάννη, κατόπιν ερώτησης δημοσιογράφου για την προετοιμασία και ωρίμανση έργων που θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ. Ο αναπληρωτής υπουργός έθεσε κάποιες προϋποθέσεις, όπως να ανήκουν, να είναι τμήματα του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, ή να συνδέουν ένα λιμάνι για παράδειγμα που ανήκει στα διευρωπαϊκά δίκτυα με το υπόλοιπο Δίκτυο της χώρας.Ο κ. Καλογιάννης βεβαίωσε ότι υπάρχει, σημαντικότατη ωριμότητα νέων έργων που θα μπορούσαν αύριο το πρωί να ενταχτούν και να χρηματοδοτηθούν. «Για παράδειγμα έχουμε έναν κάθετο άξονα της Εγνατίας οδού, ο οποίος έμεινε ανενεργός από το 2009, Ιωάννινα – Ελληνοαλβανικά Σύνορα», ήταν η απάντηση του, έργο που παραπέμπει με άλλο όνομα στο... ορφανό της Ιόνιας οδού που αναμένει την ανάθεση της ολοκλήρωσης των μελετών. Το θετικό είναι ότι πρόκειται για έργο τμήμα διευρωπαϊκών δικτύων.
Φιλοδοξία το τραμ
Η δημιουργία γραμμών τραμ στα Γιάννινα ήταν πάντα στόχος για τον Σταύρο Καλογιάννη και μέσα από το Ρυθμιστικό που προώθησε. Φαίνεται ότι παραμένει, στόχος, έστω και φιλόδοξος, αν κρίνουμε από την απάντηση του σε σχετική ερώτηση εκτός μικροφώνου: «Φιλοδοξούμε να προχωρήσουμε το ΤΡΑΜ στα Γιάννενα». Περισσότερα δεν είπε ο αναπληρωτής υπουργός, όμως πρέπει να θυμίσουμε ότι ακόμη και το ελαφρού τύπου τραμ και η μία γραμμή πανεπιστήμιο-πλατεία κοστίζει κατασκευαστικά πάνω από 60 εκ. ευρώ, ενώ και η γραμμή μέχρι αεροδρόμιο και νοσοκομείο «Χατζηκώστα» απαιτεί σχεδόν το διπλάσιο ποσό. Αμ μπουν ιδιωτικά κεφάλαια απόσβεση δεν μπορεί να γίνει, αλλά μόνο ως καθαρά δημόσιο έργο έχει μια ελπίδα να είναι βιώσιμο. Ο δήμος το θέλει, αλλά...Η ελπίδα που δίνει ο κ. Καλογιάννης είναι μεν φιλόδοξη, αλλά όχι και ουτοπική και ο χρόνος θα δείξει, αφού ανατεθεί πρώτα η τεχνική μελέτη.
Επίχωμα Περιστερίου και κόμβος Ιόνιας στην Άρτα
Σημαντικό, όπως είπε ο κ. Καλογιάννης, (ήταν τα μόνα εν εξελίξει έργα για την Ήπειρο που αναφέρθηκαν από τον ίδιο) είναι το έργο σταθεροποίησης του επιχώματος στη γέφυρα Περιστερίου Ιωαννίνων, που δίνει τέλος στην παράκαμψη των 800 μέτρων της Εγνατίας Οδού και έτσι οι χρήστες της θα διατρέχουν τον αυτοκινητόδρομο συνολικού μήκους 670 χλμ χωρίς πλέον καμία παράκαμψη. Ως γνωστόν αυτό το έργο αναμένεται να ξεκινήσει μόλις το επιτρέψουν οι καιρικές συνθήκες, ο ανάδοχος έχει ήδη υπογράψει τη σύμβαση.Επίσης, ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε και ένα ακόμη σε έργο στην Ήπειρο και συγκεκριμένα ότι προωθείται η ολοκλήρωση της παράκαμψης Άρτας – Φιλιππιάδας, έργο που επίσης έχει ανάδοχο και αναμένεται η σύμβαση για να ξεκινήσει. Αφορά την ολοκλήρωση του ανισόπεδου κόμβου στον Άγιο Δημήτριο Πέτα.
Με... εκπτώσεις αναδόχου το Άκτιο-Αμβρακία
Σε ότι αφορά τον οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία, ο οποίος αφορά και την Ήπειρο, ερωτηθείς για την κατάσταση στο έργο και τους απλήρωτους εργαζόμενους, απάντησε ότι υπάρχουν τέσσερις ξεχωριστές εργολαβίες, εκ των οποίων η μία κινείται η πρώτη, που είναι και η μεγαλύτερη από την πλευρά του Ακτίου προς την Αμβρακία ακριβώς. «Για τις υπόλοιπες τρεις εργολαβίες, είπε ο κ. Καλογιάννης, έχουμε κινήσει τη διαδικασία έκπτωσης του αναδόχου και περιμένουμε να ολοκληρωθεί η σχετική χρονική διαδικασία που προβλέπεται από το νόμο. Και βεβαίως είχαμε καλύψει απευθείας από το Υπουργείο αφαιρώντας από τα οφειλόμενα στον ανάδοχο σημαντικά ποσά για να εξοφλήσουμε τους εργαζόμενους. Αυτό είχε γίνει αν θυμάμαι καλά τον Αύγουστο-Σεπτέμβριο».
ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου