Συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή η Επερώτηση που είχαν καταθέσει Βουλευτές
της Νέας Δημοκρατίας προς τον Υπουργό Ανταγωνιστικότητας με θέμα την
«επενδυτική άπνοια». Στην εισήγησή του ο Σταύρος Καλογιάννης αναφέρθηκε
στις μεγάλες εκκρεμότητες που υπάρχουν στον επενδυτικό νόμο (παλιό και
νέο) και στην παταγώδη αποτυχία της Κυβέρνησης στην απορρόφηση κονδυλίων
του ΕΣΠΑ και ιδίως του Προγράμματος «Ενίσχυση της προσπελασιμότητας»,
που αφορά την ανάπτυξη όλων των υποδομών της χώρας.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
«Η χώρα μας βρίσκεται σε βαθιά
ύφεση: Το 2010 είχαμε αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης της τάξεως του 5%,
ενώ το πρώτο επτάμηνο του 2011 η ύφεση επιδεινώθηκε, ξεπερνώντας το 7%.
Παρ’ όλα αυτά η Κυβέρνηση μοιάζει χαμένη στην άγνοιά της για την
πραγματική κατάσταση της οικονομίας.
Ενώ επικαλείται διαρκώς την ανάγκη άμεσης τόνωσης της επιχειρηματικότητας και προώθησης των επενδύσεων, στην πράξη έκανε τα αντίθετα:
- Υπενθυμίζω ότι κατήργησε πριν από 1 ½ χρόνο τον πολύ πετυχημένο επενδυτικό Νόμο 3299/2004 της Νέας Δημοκρατίας και έφερε ένα νέο Νόμο χωρίς στόχευση, χωρίς προσανατολισμό, όπως επισημαίναμε κατά την ψήφισή του και όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα αποτελέσματα της εφαρμογής του.
- Είχαμε προβλέψει επίσης ότι με το νέο επενδυτικό Νόμο δεν θα ενισχυόταν καμία νέα επένδυση εντός του 2011 και δυστυχώς επαληθευόμαστε.
Παράλληλα υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα στην αγορά, η οποία ενισχύεται από εκκρεμότητες όπως αυτή που αφορά στην αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων που είχαν υποβληθεί την άνοιξη του 2009, με τον παλιό αναπτυξιακό Ν. 3299/2004. Αλήθεια, τι θα γίνει κύριε Υπουργέ με τα σχέδια αυτά; Δυόμισι χρόνια περιμένουν οι δυνητικοί επενδυτές! Δώστε μας επιτέλους ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Η αγορά χρειάζεται αίσθημα ασφάλειας και συνέχειας, χρειάζεται επειγόντως μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας, γι’ αυτό δεν υπάρχουν περιθώρια να χαθεί κι άλλος χρόνος.
Η ίδια απελπιστική κατάσταση επικρατεί και στο άλλο σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης, στο ΕΣΠΑ.
Θα κάνω μία ειδικότερη αναφορά στο μεγαλύτερο από τα Τoμεακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ, στο Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Πρόκειται για ένα τεράστιο πρόγραμμα του Υπ. Υποδομών, που αφορά στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών της χώρας (οδικοί άξονες, σιδηροδρομικό δίκτυο και δίκτυα Μετρό, λιμενικές υποδομές, αεροδρόμια).
Το Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» έχει προϋπολογισμό 4,97 δισεκατομμύρια ευρώ. Σήμερα έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα έργα που αντιστοιχούν στο 83% του προϋπολογισμού, έχει συμβασιοποιηθεί μόνο το 54% (2,7 δις ευρώ) και έχουν γίνει πληρωμές ύψους μόλις 972 εκατομμύρια ευρώ.
Δηλαδή οι απορροφήσεις του Προγράμματος είναι χαμηλότερες του 20%!
Πολύ άσχημα είναι και τα αποτελέσματα του 2011: Ενώ ο στόχος απορρόφησης για το 2011, σύμφωνα με το Μνημόνιο, ανέρχεται για την «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» σε 920 εκατομμύρια ευρώ, η μέχρι σήμερα κάλυψη του στόχου ανέρχεται μόλις στο 9%!
Οι απορροφήσεις του Α’ τριμήνου εμφάνιζαν απόκλιση από το στόχο 50% και οι απορροφήσεις του εξαμήνου απόκλιση 81%. Η κατάσταση είναι τραγική.
Η απραξία του Υπ. Υποδομών είναι προκλητική αλλά υπάρχει και τεράστια ευθύνη της Κυβέρνησης συνολικά για την παταγώδη αποτυχία στην ποιοτική και έγκαιρη απορρόφηση των κονδυλίων.
Ως αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης έχουμε το κλείσιμο μεγάλου αριθμού τεχνικών εταιρειών, απολύσεις προσωπικού, εκτίναξη της ανεργίας σε όλα τα συναφή επαγγέλματα.
Τραγική, τέλος, είναι η κατάσταση και στις συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας, από τις οποίες δυστυχώς μόνον μία είναι σε εξέλιξη και αφορά το έργο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα. Στις υπόλοιπες τέσσερις συμβάσεις τα έργα έχουν σταματήσει από τις αρχές του 2011.
Η Κυβέρνηση δεν κάνει τίποτα επ’ αυτού, παρακολουθεί απλώς τα γεγονότα.
Πρόσφατα μάλιστα το Υπ. Ανταγωνιστικότητας ανέλαβε, μέσω της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, τον έλεγχο και την εποπτεία των συμβάσεων παραχώρησης. Υπάρχει επιτέλους κάτι συγκεκριμένο για τις συμβάσεις αυτές που αποτελούν την μεγαλύτερη επένδυση της χώρας, ύψους 8,5 δις ευρώ;
Ανησυχούμε πολύ, μήπως αυτή η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων μεταξύ των Υπουργείων Υποδομών, Ανταγωνιστικότητας και Οικονομικών και η συνεχιζόμενη απραξία, τινάξουν στον αέρα τις συμβάσεις παραχώρησης, με καταστροφικές συνέπειες για τις επενδύσεις, για τα έργα υποδομής και εν τέλει για την ίδια τη χώρα».
Ενώ επικαλείται διαρκώς την ανάγκη άμεσης τόνωσης της επιχειρηματικότητας και προώθησης των επενδύσεων, στην πράξη έκανε τα αντίθετα:
- Υπενθυμίζω ότι κατήργησε πριν από 1 ½ χρόνο τον πολύ πετυχημένο επενδυτικό Νόμο 3299/2004 της Νέας Δημοκρατίας και έφερε ένα νέο Νόμο χωρίς στόχευση, χωρίς προσανατολισμό, όπως επισημαίναμε κατά την ψήφισή του και όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα αποτελέσματα της εφαρμογής του.
- Είχαμε προβλέψει επίσης ότι με το νέο επενδυτικό Νόμο δεν θα ενισχυόταν καμία νέα επένδυση εντός του 2011 και δυστυχώς επαληθευόμαστε.
Παράλληλα υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα στην αγορά, η οποία ενισχύεται από εκκρεμότητες όπως αυτή που αφορά στην αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων που είχαν υποβληθεί την άνοιξη του 2009, με τον παλιό αναπτυξιακό Ν. 3299/2004. Αλήθεια, τι θα γίνει κύριε Υπουργέ με τα σχέδια αυτά; Δυόμισι χρόνια περιμένουν οι δυνητικοί επενδυτές! Δώστε μας επιτέλους ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Η αγορά χρειάζεται αίσθημα ασφάλειας και συνέχειας, χρειάζεται επειγόντως μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας, γι’ αυτό δεν υπάρχουν περιθώρια να χαθεί κι άλλος χρόνος.
Η ίδια απελπιστική κατάσταση επικρατεί και στο άλλο σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης, στο ΕΣΠΑ.
Θα κάνω μία ειδικότερη αναφορά στο μεγαλύτερο από τα Τoμεακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ, στο Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Πρόκειται για ένα τεράστιο πρόγραμμα του Υπ. Υποδομών, που αφορά στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών της χώρας (οδικοί άξονες, σιδηροδρομικό δίκτυο και δίκτυα Μετρό, λιμενικές υποδομές, αεροδρόμια).
Το Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» έχει προϋπολογισμό 4,97 δισεκατομμύρια ευρώ. Σήμερα έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα έργα που αντιστοιχούν στο 83% του προϋπολογισμού, έχει συμβασιοποιηθεί μόνο το 54% (2,7 δις ευρώ) και έχουν γίνει πληρωμές ύψους μόλις 972 εκατομμύρια ευρώ.
Δηλαδή οι απορροφήσεις του Προγράμματος είναι χαμηλότερες του 20%!
Πολύ άσχημα είναι και τα αποτελέσματα του 2011: Ενώ ο στόχος απορρόφησης για το 2011, σύμφωνα με το Μνημόνιο, ανέρχεται για την «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» σε 920 εκατομμύρια ευρώ, η μέχρι σήμερα κάλυψη του στόχου ανέρχεται μόλις στο 9%!
Οι απορροφήσεις του Α’ τριμήνου εμφάνιζαν απόκλιση από το στόχο 50% και οι απορροφήσεις του εξαμήνου απόκλιση 81%. Η κατάσταση είναι τραγική.
Η απραξία του Υπ. Υποδομών είναι προκλητική αλλά υπάρχει και τεράστια ευθύνη της Κυβέρνησης συνολικά για την παταγώδη αποτυχία στην ποιοτική και έγκαιρη απορρόφηση των κονδυλίων.
Ως αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης έχουμε το κλείσιμο μεγάλου αριθμού τεχνικών εταιρειών, απολύσεις προσωπικού, εκτίναξη της ανεργίας σε όλα τα συναφή επαγγέλματα.
Τραγική, τέλος, είναι η κατάσταση και στις συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας, από τις οποίες δυστυχώς μόνον μία είναι σε εξέλιξη και αφορά το έργο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα. Στις υπόλοιπες τέσσερις συμβάσεις τα έργα έχουν σταματήσει από τις αρχές του 2011.
Η Κυβέρνηση δεν κάνει τίποτα επ’ αυτού, παρακολουθεί απλώς τα γεγονότα.
Πρόσφατα μάλιστα το Υπ. Ανταγωνιστικότητας ανέλαβε, μέσω της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, τον έλεγχο και την εποπτεία των συμβάσεων παραχώρησης. Υπάρχει επιτέλους κάτι συγκεκριμένο για τις συμβάσεις αυτές που αποτελούν την μεγαλύτερη επένδυση της χώρας, ύψους 8,5 δις ευρώ;
Ανησυχούμε πολύ, μήπως αυτή η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων μεταξύ των Υπουργείων Υποδομών, Ανταγωνιστικότητας και Οικονομικών και η συνεχιζόμενη απραξία, τινάξουν στον αέρα τις συμβάσεις παραχώρησης, με καταστροφικές συνέπειες για τις επενδύσεις, για τα έργα υποδομής και εν τέλει για την ίδια τη χώρα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου