«Είναι εφικτό να μετακινείται ο βουλευτής με λεωφορεία και τρένα; Όχι! Δεν θα ξεφτιλίζεται ο βουλευτής!», δήλωσε ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Άδωνις Γεωργιάδης σε τηλεοπτική εκπομπή αναφερόμενος στην άρνηση 30 βουλευτών να παραλάβουν τα αυτοκίνητα που τους παραχωρεί η Βουλή. Πέρα από το γεγονός ότι γλυτώνεται μία σπατάλη 45.000 ευρώ μηνιαίως, όσο δηλαδή κοστίζει το leasing 30 αυτοκινήτων, η άρνηση των βουλευτών να παραλάβουν το δημόσιο όχημά τους έχει κυρίως συμβολικό χαρακτήρα. Σε εποχές σκληρής λιτότητας για την πλειοψηφία των πολιτών, κάποιοι βουλευτές θεωρούν ότι δεν πρέπει να προκαλούν με τα προνόμιά τους.
Γιατί όμως θεωρείται απαραίτητο και οι 300 βουλευτές να κυκλοφορούν με βουλευτικά οχήματα; Εκτός από τους όσους εκπροσωπούν απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, το εισόδημά των οποίων μπορεί να μην επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες μετακίνησής τους, υπάρχουν 85 βουλευτές (χωρίς να υπολογίζονται οι επικρατείας), που έχουν ως έδρα το νομό Αττικής. Οι βουλευτές αυτοί μετακινούταν λογικά αυτόνομα στην εργασία τους και πριν την εκλογή τους.
Επί πλέον, ο ΟΑΣΑ προσφέρει ατέλεια σε όλους τους βουλευτές για μετακινήσεις με όλα τα Μέσα Μεταφοράς της Πρωτεύουσας. Παρόλα αυτά, η πρώτη και μοναδική φορά που οι περισσότεροι βουλευτές έρχονται σε επαφή με τα μέσα είναι για να παρευρεθούν στα εγκαίνια κάποιου σταθμού του Μετρό.
Για ποιο λόγο λοιπόν οι βουλευτές επιλέγουν την «βουλευτική λιμουζίνα» για τις μετακινήσεις τους σνομπάροντας τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς; Υπάρχουν κυρίως τρεις λόγοι:
Πρώτον, πολλοί πολιτικοί, αλλά και πολίτες, θεωρούν μέχρι και σήμερα ότι οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι του λαού είναι μέλη μίας πολιτικής και κοινωνικής ιντελιγκέντσιας. Πιστεύουν ότι τιμή στην δημοκρατία, σημαίνει τιμή προς το πρόσωπό τους. «Δεν θα ξεφτιλίζεται ο βουλευτής! Εκτός αν θέλετε να καταργήσουμε την δημοκρατία» είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης στην παραπάνω εκπομπή, ξεχνώντας ότι σύμφωνα με τις αρχές της Δημοκρατίας όλοι οι πολίτες, εκλογείς και εκλεγμένοι είναι ίσοι. Ειδικά οι βουλευτές, που λειτουργούν ως εκπρόσωποι του λαού, είναι φαιδρό να θεωρούν ότι αποτελούν μέλη μίας ανώτερης κάστας και να απαιτούν ειδική μεταχείριση και προνόμια, όχι τόσο για τη διευκόλυνση του έργου τους, αλλά για τη διαφύλαξη του κύρους τους.
Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με την κατάσταση των Μέσων Μεταφοράς της Αθήνας και την αντίληψη των πολιτών για αυτά. Είναι γνωστό ότι τα Μέσα Μεταφοράς λειτουργούν -περισσότερο στο παρελθόν, αλλά ακόμα και σήμερα – με προβλήματα π.χ. καθυστερήσεις, χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών κ.ά. – με συνέπεια η εικόνα τους να έχει υποστεί σημαντική βλάβη. Εν τω μεταξύ, το αυτοκίνητο κατά τις τελευταίες δεκαετίες θεωρήθηκε σύμβολο status για τους νεοέλληνες και η απόκτησή του ήταν πρώτη προτεραιότητα. Σε αντίθεση με άλλες πόλεις και χώρες, λείπει η κουλτούρα της μετακίνησης με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή με άλλους πιο οικολογικούς τρόπους μεταφοράς. Η πλειοψηφία των επιβατών άλλωστε, θα απαντούσε ότι δεν θα μετακινούνταν πλέον με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αν μπορούσε να αντέξει το κόστος μετακίνησης με Ι.Χ. Ακόμη και σήμερα άτομα που ανήκουν μέχρι και σε μέσα κοινωνικά στρώματα θεωρούν υποτιμητικό να κυκλοφορήσουν με Μέσα Μεταφοράς.
Τέλος, όσον αφορά τους πιο γνωστούς βουλευτές, μπορεί να αποφεύγουν να κυκλοφορούν με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς λόγω του φόβου της επαφής με τους πολίτες. Ιδιαίτερα μετά τα αυξανόμενα περιστατικά βίας (προερχόμενα κυρίως από ακροαριστερούς και ακροδεξιούς κύκλους), είναι ίσως λογικό πολλοί βουλευτές και γνωστοί πολιτικοί να αισθάνονται ανασφάλεια όταν η μετακίνησή τους γίνεται με δημόσια μέσα.
Το φαινόμενο δεν περιορίζεται στην Ελλάδα, αφού και στο εξωτερικό οι πολιτικοί που χρησιμοποιούν Μέσα Μεταφοράς αποτελούν εξαιρέσεις στον κανόνα. Άλλοι πάλι, όπως ο δήμαρχος του Λονδίνου, Μπόρις Τζόνσον, και η πρόεδρος του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ προτιμούν το ποδήλατο για την μετακίνηση στην εργασία τους.
Η κίνηση μιας ομάδας βουλευτών να αρνηθούν να παραλάβουν το βουλευτικό αυτοκίνητο μπορεί να έχει συμβολικό χαρακτήρα, άλλα σήμερα απαιτούνται κάτι παραπάνω από συμβολικές κινήσεις. Η διάθεση οχημάτων στους βουλευτές θα πρέπει να γίνεται είτε με αυστηρά εισοδηματικά και γεωγραφικά κριτήρια, είτε να καταργηθεί εντελώς. Επί πλέον, οι βουλευτές θα πρέπει να προωθήσουν την χρήση των Μέσων Μεταφοράς, δίνοντας οι ίδιοι το παράδειγμα, διαφορετικά η παροχή δωρεάν μετακίνησης στους βουλευτές από τον ΟΑΣΑ είναι εντελώς ανώφελη.
Πηγή: defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου