Πέμπτη 25 Αυγούστου 2011

Ενδιαφέρουσα πρόταση της Ανεξάρτητης Δημοτικής Πρωτοπορίας για CAR SHARING


Συντάκτης: Άννα Ασημακοπούλου, Δημοτική Σύμβουλος

Στο πλαίσιο της συζήτησης του θέματος «Σύμβαση μεταφορικού έργου με το ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ για καθορισμό επιχορηγούμενου ποσού έκπτωσης επί του κομίστρου» στο Δημοτικό Συμβούλιο της 24ης Αυγούστου 2011, η παράταξη «Ανεξάρτητη Δημοτική Πρωτοπορία», καταθέτει την παρούσα συνοπτική πρόταση για την εξέταση της εφαρμογής προγράμματος “Car-Sharing” στην πόλη των Ιωαννίνων.


Το Car-Sharing πρόκειται για ένα πρόγραμμα διάθεσης σταθμευμένων αυτοκίνητων σε ειδικά σημεία στο κέντρο και γύρω από το κέντρο της πόλης (κυρίως σημεία συνάθροισης πολλών πολιτών όπως σταθμοί ΜΜΜ, εμπορικά κέντρα, αθλητικά κέντρα και τουριστικά αξιοθέατα)  τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιούν δημότες και επισκέπτες για τις μετακινήσεις τους. Αφού κάποιος γίνει μέλος (με εξάμηνη ή ετήσια εγγραφή όπως σε ένα γυμναστήριο) η κράτηση των αυτοκινήτων θα γίνεται με την ώρα μέσω ίντερνετ ή τηλεφώνου. Στη συνέχεια για τη χρήση τους θα εφαρμόζεται το σύστημα των «έξυπνων» καρτών.

Το μέτρο προωθεί την ορθολογική χρήση του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, περπάτημα, ποδήλατο. Στις χώρες όπου ήδη εφαρμόζεται, υπάρχει ως μια καινοτόμα τοπική υπηρεσία μετακίνησης συμπληρωματική των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.  Ένα «κοινόχρηστο» αυτοκίνητο (car-shared) αντικαθιστά κατά μέσο όρο 4 με 8 ιδιόκτητα αυτοκίνητα. Αποτελεί δε μια οικονομικά συμφέρουσα λύση για όσους διανύουν λιγότερα από 10000 km το χρόνο.

Τα οργανωμένα σχήματα Car-Sharing απαντώνται ως τρόπος μετακίνησης κυρίως σε μεγάλες πόλεις (π.χ.  Βρυξέλλες). Αρκετά όμως είναι και τα Ευρωπαϊκά παραδείγματα τα οποία αποδεικνύουν ότι η πραγματοποίηση του Car-Sharing σε μικρές πόλεις είναι εξίσου εφικτή και με ένα πολύ καλό επίπεδο παροχής υπηρεσιών. Στην Ελβετία, 410 περιοχές εξυπηρετούνται από την εταιρεία παροχής υπηρεσιών Car-Sharing. Μόνο οι πόλεις της Ζυρίχης, Γενεύης, Βασιλείας, Βέρνης και Λοζάννης έχουν πάνω από 100,000 κατοίκους. Επίσης, άλλες τέσσερις (Γοίντερθουρ, Σεν Γκάλεν, Λουκέρνη και Λουγκάνο) έχουν από 50,000 ως 100,000 κατοίκους και άλλες 24 πόλεις από 20,000 έως 50,000 κατοίκους. Στη Γερμανία, 166 πόλεις και κοινότητες με εγκατεστημένα σχήματα Car-Sharing έχουν λιγότερους από 50,000 κατοίκους και 78 κοινότητες λιγότερους από 20,000 κατοίκους (στοιχεία 2008).


Τα πολλαπλά εμφανή πλεονεκτήματα του Car-Sharing άνετα μπορούν να απολαύσουν και οι Γιαννιώτες με την υποστήριξή του Δήμου Ιωαννιτών. Πέρα του κυκλοφοριακού και περιβαλλοντικού οφέλους, το πρόγραμμα θα μπορούσε να υλοποιηθεί και με τη συμμετοχή των αντιπροσωπειών αυτοκινήτων της περιοχής οι οποίες διανύουν μια ιδιαίτερα δύσκολη επιχειρηματική περίοδο.

Επισυνάπτουμε αναλυτική παρουσίαση του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας καθώς και φυλλάδιο το οποίο παρουσιάζει με λεπτομέρεια τους τρόπους εφαρμογής και τα οφέλη του Car Sharing σε μικρές πόλεις.

Προτείνουμε την εξέταση από τους αρμόδιους πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες της εφαρμογής του προγράμματος στα Γιάννενα καθώς και τη διερεύνηση πιθανών πηγών χρηματοδότησης. Eνδεικτικά αναφέρεται το πρόγραμμα Momo car sharing (www.momo-cs.eu) και το Πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ (Δράση 3.2: Σχέδια Αστικής Κινητικότητας).

Δεν υπάρχουν σχόλια: